Under 30 intensiva dagar har de fått hjälp att se över sina resor, sin arbetsplats, leverantörer, affärsmodell och möjligheten att klimatkompensera för de utsläpp som bolagen inte kan få bort. Allt med målet att vara en del av lösningen snarare än problemet när det kommer till vår tids ödesfråga.

 

Hundratals gick med

Hela 245 företag registrerade sig. Och den 23 september fick de sätta tänderna i det första av totalt fem steg.

Under 30 intensiva dagar har de fått hjälp att se över sina resor, sin arbetsplats, leverantörer, affärsmodell och möjligheten att klimatkompensera för de utsläpp som bolagen inte kan få bort. Allt med målet att vara en del av lösningen snarare än problemet när det kommer till vår tids ödesfråga.

När vi nu summerar omgång två av Breakit Impact Challenge står det klart att vi uppnått ett maffigt rekord då sammanlagt 12.000 anställda har påverkats.

“Det har varit fantastiskt att se det enorma engagemang som deltagarna har haft”, säger Carin Roeraade, Impact-chef på Breakit.

 

Getter och CO2-kalkylator

Hur de deltagande företagen har löst utmaningen varierar.

Svenska Möten ska exempelvis ta fram en kalkylator som CO2-beräknar deras kunders möten. Mediebyrån Scream har fixat begagnade cyklar till personalen. Vädertjänsten Klart ska göra en artikelserie med sin meteorolog där de förklarar hur väder och klimat hänger ihop på ett sätt som alla kan förstå. Och webbyrån Krigio driver numera även lantbruk och har bland annat köpt getter.

 

Resultaten i siffror

När vi nu kan sammanfatta resultaten i hårda siffror finns bland annat följande fakta att lyfta fram:

• 111 bolag har hittills klarat samtliga fem steg i Breakit Impact Challenge.

• 64 företag har lovat att helt sluta flyga inrikes.

• Hela 166 bolag har lovat att bara servera vegetariskt på sina evenemang och möten

• 58 företag kommer framöver att rata alla konferenser som kräver flygresor, en åtgärd som för digitala tjänstebolag av experter bedöms vara en av de allra mest effektiva.

• 144 företag har fått sin ledning att fatta beslut om att alltid ta med klimateffekten som en starkt vägande parameter när större beslut fattas, även om det kan innebära att kortsiktiga vinster minskas.

 

Avslutades med fest och prisutdelning

Representanterna för de bolag som klarat alla fem steg samlades på en stor avslutningsfest och diplomutdelning som hölls på Berghs i Stockholm.

Där delades även priser ut i tre kategorier, till de bolag som på olika sätt stuckit ut genom sitt engagemang.

Här är de tre vinnarna i Breakit Impact Challenge, hösten 2019:

 

Årets engagemang: We are Levels

Motiveringen löd:

Inte bara har det här företaget inrättat Friday Fruktstund då de gör goda smoothies av frukt som annars skulle blivit övermogen, och startat initiativet “Turn a pant to plant” där de samlar in pantflaskor och skänker pengarna till projekt som ska bevara regnskogen, de har även bestämt sig för att erbjuda konsulttimmar till de startups som de arbetar med för att försäkra att de arbetar hållbart från början. 

 

Årets affärsutveckling: Furhat Robotics

Motiveringen löd:

Det här företaget skickade in en mening på Steg 4, men den meningen bestod av en konkret och tydlig idé som driver företagets affärsutveckling från en klassiskt linjär affärsmodell till en betydligt mer cirkulär. 

 

Årets problemlösare: Städarna

Motiveringen löd:

När de kartlade sina resor och insåg att de varje månad körde tre varv runt jorden (!) insåg de att de hade ett stort problem att lösa. De inledde därför projektet “Minska mil i bil” där de arbetar för att halvera sina transporter med bil ut till sina uppdrag vilket innebär ett enormt schemaläggningsarbete såväl som övertalning av kunder att acceptera nya tider och nya medarbetare, samt inköp av elcycklar och scootrar. Projektet har redan rullats ut i Motala och ska framöver införas hos företagets alla dotterbolag. 

De ska börja köpa tillbaka de produkter som kunder inte använder för att hyra ut dem till nya kunder. 

Grattis till tre värdiga vinnare.

Tillsammans gör vi skillnad!

Tillbaks till huvudsidan