Felsökning av realtidsmätare

Får du ingen data i appen? Blinkar mätaren rött – eller inte alls? Här hittar du en enkel steg-för-steg-guide för felsökning av realtidsmätare. Vi går igenom de vanligaste orsakerna till att enheten inte fungerar som den ska, hur du kontrollerar att HAN-porten är aktiverad samt vad olika blinkmönster betyder.

Steg 1: Kontrollera att HAN-porten är aktiverad

För att realtidsmätaren ska kunna ta emot data måste HAN-porten vara aktiverad. Hos de flesta nätägare kan detta göras i inloggat läge via deras Mina sidor. Där kan du också kontrollera om HAN-porten är öppen eller inte. Hur lång tid det tar att aktivera varierar beroende på nätägare – från några minuter till flera dagar.

Steg 2: Återställ realtidsmätaren

Om HAN-porten är aktiverad men ingen kontakt upprättas kan du prova att koppla ur pulsmätaren och sedan ansluta den igen. Det finns en knapp på undersidan av pulsmätaren som du kan hålla intryckt i 10 sekunder för att återställa enheten. Vänta sedan 4–5 minuter och kontrollera om kontakt har etablerats.

Steg 3: Kontrollera att enheten är laddad

Det tar vanligtvis 15–20 minuter att ladda batteriet, men vi rekommenderar att du väntar upp till en timme innan du kontrollerar igen. Du kan se om realtidsmätaren laddar genom dess blinkmönster och färgen:
Två gröna blinkningar – paus – två gröna blinkningar. Det betyder att realtidsmätaren laddas.

Vilka AMS-mätare fungerar med pulsmätaren – och vilka gör det inte?

  • AMS-mätare vi stöder: Aidon, Kaifa, Kamstrup, NURI
  • AMS-mätare vi inte stöder: Landis, Gyr

En vit pulsmätare.

Placering spelar roll – så får du bäst mottagning

När realtidsmätaren inte fungerar beror det i de flesta fall på täckningsproblem. Vi rekommenderar att du riktar antennen mot luckan på elcentralen, eller placerar mätaren på utsidan av elskåpet för att förbättra signalmottagningen.

Om realtidsmätaren blinkar rött

Om din realtidsmätare blinkar rött kan det bero på flera saker:

1. Dålig mobiltäckning

Röd blinkning beror oftast på att täckningen är för svag där mätaren är placerad. Eftersom realtidsmätaren kommunicerar via mobilnätet, krävs god mottagning för att den ska fungera korrekt.

  • Kontrollera hur täckningen generellt är i området där mätaren sitter.
  • Prova att flytta mätaren något för att se om signalen förbättras.
  • Du kan också testa att använda en RJ12-förlängningskabel, så att mätaren kan placeras närmare ett fönster eller en vägg med bättre mottagning.

2. Problem med elmätaren

Om du har testat punkt 1 och är säker på att HAN-porten är öppen, men pulsmätaren fortfarande blinkar rött, bör du kontakta din nätägare för att:

  • Få bekräftat att HAN-porten fungerar som den ska.

  • Höra om det finns några kända kompabilitetsproblem mellan din AMS-mätare och realtidsmätare.

Du hittar information om vem som är din nätägare och deras kontaktuppgifter på din elräkning.

Om din realtidsmätare inte blinkar alls

Om realtidsmätaren inte lyser har den troligtvis inte anslutits till din elmätare.

  • Koppla ur realtidsmätaren, vänta 5–10 minuter och anslut den igen.

  • Om det inte hjälper behöver du kontakta din nätägare för att ta reda på varför elmätaren inte accepterar realtidsmätaren.

  • Om nätägaren bekräftar att HAN-porten är öppen och fungerar som den ska, kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

Snedställd mobil som visar Nordic Green Energys mobilaplikation

Ladda ner appen kostnadsfritt!

Appen är hjärtat i Smart elavtal. En enkel app som sköter sig själv, men som också låter dig som är nyfiken ta del av insikter och andra funktioner. Så har du tecknat ett Smart elavtal med oss är det dags att ladda ner appen!