Följ med på ett äventyr över Svalbards isvidder

”Vi känner gemenskap med våra kunder”

2017-06-02

När Nordic Green Energys medarbetare beskriver sin arbetsplats är gemenskap och öppenhet vanliga ord, men för flera av medarbetarna var det något annat som från början lockade till att söka jobb hos Sveriges äldsta helt gröna elbolag.

Mats Bengtsson arbetar med företagsförsäljning sedan två år tillbaka.

Malin Nyström återvände till Nordic Green Energys kundservice i april från ett annat jobb inom kundsupport.

Jessica Sarenmalm arbetar på ekonomiavdelningen sedan snart två år tillbaka.

Kajsa Silfwerbrand Bendroth arbetar som marknadsassistent sedan 2016.

Hur kommer det sig att ni började arbeta här?

Mats Bengtsson: – Det var den gröna profilen som gjorde att jag fick upp ögonen för Nordic Green Energy och sökte jobb här. Det är något som genomsyrar företaget i allt som görs.

Jessica Sarenmalm: – Jag tyckte att Nordic Green Energys jobbannons kändes väldigt familjär, och jag fick samma känsla när jag gick in och läste på hemsidan. Precis som för Mats så lockade den gröna profilen även mig.

Då är frågan om det första intrycket överensstämmer med verkligheten, vad är det bästa med att arbeta på Nordic Green Energy?

Malin Nyström: – Att jag kan vara stolt över det vi gör, att vi varje dag gör något positivt för hela samhället. Det var det och den starka gemenskapen som gjorde att jag nu är inne på min andra vända hos Nordic Green Energy, och den här gången lämnar jag inte i första taget.

Kajsa Silfwerbrand Bendroth: – Alla som arbetar här kan känna att vi gör skillnad varje dag och det ger stark gemenskap och en stor drivkraft. Vi hand om varandra väldigt bra, alla känner sig välkommen och som en i laget.

Jessica Sarenmalm: – Mitt första intryck av företaget blev ännu bättre när jag väl började jobba här.

Hur märks den gröna profilen av från dag till dag?

Jessica Sarenmalm: – Vi lever verkligen som vi lär, från ekologisk mjölk och kaffe till vägning av soporna. Miljötänket går igenom hela företaget och skapar en pålitlighet även för oss medarbetare.

Kajsa Silfwerbrand Bendroth: – Och det är samma sak med de initiativ och samarbeten vi har, även de har miljön och klimatet som gemensam nämnare. Det genomsyrar allt.

Ni arbetar alla på olika avdelningar, hur mycket hinner ni egentligen träffas under en arbetsdag?

Malin Nyström: – Det är en väldigt bra gemenskap där alla kan prata med alla. Ett bra exempel är att vi har möjlighet att praoa hos de andra avdelningarna i mån av tid, både för att få större förståelse för hur de arbetar och hur det hänger ihop med vår avdelning.

Jessica Sarenmalm: – Även om jag arbetar med ekonomi så är det viktigt att jag exempelvis förstår hur kontakten med kunderna ser ut. Då är det jättebra att ha möjlighet att sitta i medlyssning med kundtjänst.

Har ni några gemensamma aktiviteter?

Mats Bengtsson: – Vi har en stående måndagsfiks och fredagsfrukost. Även om de inte är obligatoriska brukar det vara mycket folk och bra stunder att snacka om allt möjligt.

Malin Nyström: – Sedan är det inte svårt att få till andra spontana aktiviteter, det händer titt som tätt Alla vet att de är inbjudna, men det är inga problem om man inte kan, vill eller orkar.

Det låter som att ni trivs med varandra, trivs ni även med era chefer?

Jessica Sarenmalm: Ja det är en av våra stora styrkor, att cheferna inte sitter bakom en låst dörr utan befinner sig så nära oss. Det är väldigt lätt att prata med dem om vad som helst egentligen.

Malin Nyström: – Våra chefer ger oss verkligen möjlighet att göra ett bra jobb för våra kunder. I kundtjänst finns ofta ett krav på att hålla ner samtalstiden och att inte säga vissa saker, så fungerar det inte här, fokus är alltid att kunden ska bli nöjd och att stärka relationen med kunden.

Kajsa Silfwerbrand Bendroth: – Cheferna är med i gemenskapen lika mycket som vi andra, jag ser inte att det finns någon uppdelning mellan oss alls.

Hur skulle ni beskriva en typisk Nordic Green Energy-kund?

Mats Bengtsson: – Vi har både kunder som varit med sedan starten och nya som gör ett medvetet val genom att komma till oss. Det gör det svårt att beskriva en typisk kund. Vi har alla typer av människor, företag och organisationer med den gemensamma nämnaren att de gör sin del för att värna om miljön.

Kajsa Silfwerbrand Bendroth: – Våra kunder har på ett sätt samma mål som oss, att göra samhället mer hållbart genom att välja förnyelsebar energi, så de är också med i gemenskapen.

Malin Nyström: – Jag som jobbar i kundtjänst har mycket kundkontakt, det är det absolut bästa med mitt jobb. Det finns inga krav på att hålla samtalen korta utan jag får lägga den tid det behövs på varje kund. Det betyder mycket för min relation till kunderna.

Mats Bengtsson: – Vi har också kunder som inte enbart har valt oss på grund av vår gröna profil. Priset är nästan alltid en faktor och där ligger vi också väldigt bra till marknadsmässigt. Det är den kombinationen jag tror är nyckeln till vår framgång.

Som för väldigt många andra företag så måste det väl ibland hända att kunder blir missnöjda, hur hanterar ni det?

Malin Nyström: – Missförstånd kan uppstå, så är det. Vår styrka att vi är noggranna med att följa upp så att alla kunder blir nöjda. Vi tar oss tid att ta hand om varje kund och ha en långsiktig dialog. Jag vill prata direkt med kunden i telefon i så stor utsträckning det är möjligt, det minimerar risken för missförstånd samtidigt som vi får en starkare relation än om vi hade mailat fram och tillbaka.

Det här med förnybar el, det har väl alla elbolag nu för tiden?

Mats Bengtsson: – Ja allt fler i branschen ser att kunderna vill ha det förnybara och det är ju jättebra! Men det finns en viktig skillnad mellan leverantörer som säljer en del förnybar el och en del icke förnybar och leverantörer som endast säljer förnybar el.

Malin Nyström: – Vi ser bara positivt på att fler följer i våra fotspår och börjar sälja 100 procent förnybart.

Var är Nordic Green Energy om 10 år?

Mats Bengtsson: – Om 10 år har många fler valt att gå över till grön el och gjort Sverige mer hållbart. Vi är med på en långsiktig resa som har hållit på i snart 20 år och som kommer hålla på länge till.

Vår proffsiga kundservice hjälper dig gärna.

Kundservice hjälper dig: